CLS , INPUT ve PRINT
Bu bölümde ekranı silme, program çalışırken değişkenlere veri aktarma ve bu verileri yazdırmayı öğreneceğiz.
CLS komutu
Bu komut çalıştırıldığında daha önceden ekrana yazılmış olan yazılar silinir. Genelde programlar, ilk olarak ekranı temizleyerek, sonraki yazılacaklara temiz bir ekran hazırlar.
Burada dikkat edilecek şey CLS den bir önceki zemin rengi ne ise ekran o renk ile doldurulur. CLS den önce bir renk ayarı yapılmamışsa ekran siyah renk ile doldurularak temizlenir.
Burada dikkat edilecek şey CLS den bir önceki zemin rengi ne ise ekran o renk ile doldurulur. CLS den önce bir renk ayarı yapılmamışsa ekran siyah renk ile doldurularak temizlenir.
Değişkenlere Veri aktarmak
Veri tiplerini açıklarken değişkenlerden bahsetmiştik. Değişkenler, bilgisayarın aklında tutması gereken şeyleri aktarırız. Değişkenler bir harf ile başlayıp 40 karaktere kadar bir isim alabilir. İçinde İngilizce harf ve rakamların dışında semboller olursa kabul edilmez.
Yukarıdaki değişken için kullanılan isimler hata oluşturacaktır.
1. satırda PI değişkenine 3.14 rakamını aktardık. Sonraki aşamalarda PI sayısına bir sayı aktarmazsak program sonlana kadar o değeri aklında tutar. Ve biz bunu gerekli olduğunda kullanırız. Örneğin 2. satırda olduğu gibi.
Yukarda olduğu gibi değişkenlere veriyi direkt aktardığımız gibi bir fonksiyonun ya da işlemin sonucunu da aktarabiliriz.
Yukarda olduğu gibi değişkenlere veriyi direkt aktardığımız gibi bir fonksiyonun ya da işlemin sonucunu da aktarabiliriz.
1. satır artık yabancı gelmiyor size. SAYI değişkenine aklında 125 rakamını tut dedik. KARE değişkenine de SAYI değişkenin tuttuğu rakamı kendisiyle çarp ve sonucunu aklında tut dedik. Bu arada SAYI değişkeninin değerinde hiçbir değişiklik olmaz. Değişiklik olabilmesi için aktarma işlemi olması gerekir. = işaretinin sağındaki değer veya işlem solundaki değişkene aktarılır. Yukarda olduğu gibi = in sağ tarafında SAYI nın kendisiyle çarpımından SAYI değişkeni etkilenmemektedir.
Değişkenlere değerler aktarılırken tanımlanan tipine uygun değerler aktarılmalıdır. Sınırını aşan veya uygun olmayan veri aktarımlar kabul edilmeyecektir. Aşağıdaki satırlar hata oluşturacaktır.
A% = 33652 ‘Sınırı aşmıştır
A& = 2154.43 ‘ Bu tür değişkenler küsurlu sayıları aklında tutamaz o yüzden sayıyı yuvarlayarak 2154 yapar. Bu satırda bilgisayar bir uyarı vermez.
A$ = 65000 ‘ String değişkenlere değerler ” (çift tırnak) lar ile aktarılır
A# = “Merhaba” ‘ Bu tür değişkene string veri aktarılamaz
A& = 2154.43 ‘ Bu tür değişkenler küsurlu sayıları aklında tutamaz o yüzden sayıyı yuvarlayarak 2154 yapar. Bu satırda bilgisayar bir uyarı vermez.
A$ = 65000 ‘ String değişkenlere değerler ” (çift tırnak) lar ile aktarılır
A# = “Merhaba” ‘ Bu tür değişkene string veri aktarılamaz
INPUT Komutu
Değişkenlere A = 45 gibi bir satır yazarak bir değer aktarabiliyoruz. Bazen program çalışırken değişkenlere programı kullanan kişinin veri aktarması istenebilir. INPUT komutu ile istediğimiz değişkenlere program çalışırken değer aktarılabilir.
INPUT kullanılırken; INPUT un ardından verilecek mesaj tırnaklar arasında yazılır sonra (,) veya (;) konulur ve klavyeden yazdıklarımızı aktaracağımız değişken ismi yazılır.
INPUT kullanılırken; INPUT un ardından verilecek mesaj tırnaklar arasında yazılır sonra (,) veya (;) konulur ve klavyeden yazdıklarımızı aktaracağımız değişken ismi yazılır.
Yaşımızı sorduğunda rakam dışında bir şey yazarsak, bir uyarı ile aynı soruyu tekrar sorulur.
DÜŞÜN: Burada virgül ile noktalı virgülün farkı ne?
PRINT Komutu
Ekrana bir mesaj veya bir değişkenin değerini yada bir fonksiyon yada işlemin sonucunu yazdırmak için kullanılır. PRINT yazmak yerine yalnızca ? yazın.
DÜŞÜN: PRINT de kullanılan virgül ve noktalı virgülün farkı ne?
PRINT komutunda bir işlemin sonucunu da yazdıracağımızı söylemiştim.
PRINT komutunda bir işlemin sonucunu da yazdıracağımızı söylemiştim.
Uygulama
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
|
CLS
PRINT "Çıkmak için 0 yaz"
basla:
INPUT "Bir sayı yaz "; SAYI
IF SAYI = 0 THEN END
CLS
PRINT "Verdiğiniz sayı "; SAYI
PRINT SAYI; " 'nın karesı "; SAYI ^ 2; " dır."
PRINT SAYI; " 'nın küpü "; SAYI ^ 3; " dır."
GOTO basla
|
PROBLEM:Dairenin çevresini hesaplayıp ekrana yazan bir program yazın. Dairenin çevresi = Daire çapı * Pi sayısı
Bu bilgiler http://www.evrence.com/ alınmıştır.
Bu bilgiler http://www.evrence.com/ alınmıştır.
Kaynak: http://akcansoft.blogspot.com
YanıtlaSilYazar: Mesut Akcan